Vertrouwen komt te voet en gaat te paard


De kernwaarden van Albert Heijn zijn integriteit, moed, teamwork, zorg en humor, is te lezen op hun website. Met deze kernwaarden in hun hand controleren de medewerkers van Albert Heijn de klanten of ze hun boodschappen wel volledig hebben gescand. Iedereen kent het wel dat telkens je boodschappen uit je tas worden gehaald onder het mom van een steekproef. Ik snap wel waarom ze dit doen. Zo zijn zorg en integriteit belangrijke waarden binnen Appie, dit DNA zit bij iedere medewerker binnen het Ahold-concern ingebakken. Ze verwachten niet alleen van hun eigen medewerkers dat ze hier iedere dag invulling aan geven maar ook dat hun klanten hier naar handelen. Klinkt logisch niet waar?

Maar helaas is het begrip integriteit binnen Appie een lege huls. Ze bedonderen de klant waar die bij staat, deze techniek hebben ze volledig geperfectioneerd. De klant heeft zoveel vertrouwen in Appie dat ze gewoonweg niks doorhebben. De voorbeelden die ik heb gemeten zijn legio. Van kaas, aardbeien tot vleeswaren het gewicht klopt niet. Zo weegt een pak bloem van 1 kilogram bij Appie geen 1000 gram maar 991,8 gram, trek je daar het gewicht van de verpakking af (8,8 gram) dan kom je netto op 983 gram bloem! Dat is dus zeker geen 1000 gram zoals op de verpakking staat vermeld maar is de inhoud met ± 2% afgeroomd. 
 
Over een langere periode zijn de pakken met bloem met een keukenweegschaal maar ook met Appies eigen weegschaal op de groenafdeling gewogen. In alle gevallen zat er minder dan de beloofde 1000 gram aan bloem in hun verpakking. Twee procent minder in een verpakking stoppen lijkt niet veel, toch? Maar weet dat in 2024 het moederbedrijf Ahold Delhaize een omzet van 89,4 miljard euro met een nettowinst van 1,8 miljard euro in de boeken schreef, ze behalen dus een winstmarge van 2 procent op hun omzet! Het gewicht verlagen in de geleverde producten is voor Ahold erg lonend en draagt sterk bij aan hun winstcijfers.
 
Albert Heijn koopt in op prijs en controleert zijn toeleveranciers onvoldoende. Ze kijken weg als het om gewicht gaat want een lage schapprijs is het enige wat telt. Er is door Albert Heijn een bedrijfsmodel ingericht waar het bedonderen van de klant tot kunst is verheven. Iedereen kent de gevleugelde uitspraak 'mag het een onsje meer zijn?' Binnen Albert Heijn denken ze daar wezenlijk anders over, het 'onsje meer'. Het is volledig de nek omgedraaid door Appie's gehanteerde Fata Morgana gewichten. Ze verdienen het in hun gestelde vertrouwen op geen enkele wijze.
 
Albert Heijn zou toch veel beter kunnen, gewoon terugkeren naar hun bakermat waarin ze de lokale kruidenierswinkel waren die hun klanten voorthielpen. Geef nou oprechte invulling aan jullie kernwaarden en wees niet een graaiend beursgenoteerd bedrijf die kijkt naar winstmaximalisatie wat over de rug mag gaan van jullie trouwe klanten. Enne, Appie echt: eerlijkheid duurt het langst!!

Ruud Olijve


Deel:
Facebook LinkedIn Twitter